Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide

zakon o dostopnosti
Zakon določa pogoje za dostopnost proizvodov in storitev. Vir: Freepik

28. junija 2025 bo v Sloveniji začel veljati Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide (ZDPSI), ki v nacionalno zakonodajo prenaša zahteve Direktive (EU) 2019/882. Cilj zakona je izboljšati dostopnost ključnih proizvodov in storitev za invalide ter s tem omogočiti njihovo enakopravno vključevanje v družbo.

Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide (ZDPSI) določa pogoje za dostopnost proizvodov in storitev, s katerimi se zagotavlja dostopnost za invalide, obveznosti gospodarskih subjektov glede dostopnosti proizvodov in storitev za invalide in nadzorne organe v zvezi z nadzorom nad proizvodi in ponudniki storitev iz tega zakona.

Katere proizvode in storitve zajema zakon?

ZDPSI določa, da morajo biti dostopni naslednji proizvodi in storitve:

– računalniška strojna oprema in operacijski sistemi: proizvajalci bodo morali zagotoviti, da so računalniki in operacijski sistemi zasnovani tako, da jih lahko uporabljajo tudi invalidi;

– bankomati, plačilni terminali in prodajni avtomati za vozovnice: ti terminali bodo morali biti prilagojeni za uporabo invalidov, kar vključuje tako fizično dostopnost kot tudi enostavnost uporabe;

– terminali za elektronske komunikacije in avdiovizualne storitve: naprave, kot so telefoni in televizije, bodo morale imeti funkcije, ki omogočajo dostopnost za osebe z različnimi vrstami invalidnosti;

– spletišča, mobilne aplikacije in storitve e-trgovine: ponudniki digitalnih storitev bodo morali zagotoviti, da so njihove platforme dostopne invalidom, kar vključuje prilagoditve za slepe in slabovidne ter osebe z drugimi oviranostmi;

– elektronske knjige in programska oprema: digitalne publikacije in programska oprema bodo morale biti zasnovane tako, da jih lahko uporabljajo tudi invalidi;

– potniški prevoz: informacijski sistemi, spletišča, mobilne aplikacije in elektronske vozovnice v potniškem prometu bodo morali biti dostopni invalidom.

spletna dostopnost
Zakon določa zahteve za spletno dostopnost. Vir: Freepik

Postopki pritožbe za uporabnike

Če bodo invalidne osebe naletele na ovire pri dostopnosti proizvodov ali storitev, zakon predvideva naslednje postopke pritožbe.

  1. Prijava ponudniku storitve ali proizvajalcu: uporabnik lahko najprej neposredno kontaktira ponudnika ali proizvajalca ter zahteva prilagoditev v skladu z zakonodajo.
  2. Pritožba pri inšpekciji: če ponudnik ali proizvajalec ne ukrepa, se lahko uporabnik pritoži pri pristojni inšpekciji.
  3. Kontaktiranje Zagovornika načela enakosti ali invalidskih organizacij: za dodatno podporo pri uveljavljanju pravic se lahko uporabnik obrne tudi na Zagovornika načela enakosti ali na lokalne invalidske organizacije.

Pomen zakona za invalide in družbo

Uveljavitev ZDPSI predstavlja pomemben korak k bolj vključujoči družbi. Z zagotavljanjem dostopnosti proizvodov in storitev se invalidom omogoča večja samostojnost, enakopravnost ter aktivnejše sodelovanje v družbenem življenju. Poleg tega zakon spodbuja podjetja k inovacijam in razvoju rešitev, ki koristijo širši populaciji, ne le invalidom.

Podjetja in ponudniki storitev imajo torej do 28. junija 2025 čas, da prilagodijo svoje proizvode in storitve zahtevam zakona. To vključuje tako tehnične prilagoditve kot tudi usposabljanje zaposlenih za delo z invalidi. Invalidske organizacije in zavodi smo pripravljeni nuditi podporo in svetovanje pri teh prilagoditvah.

Nazaj